Endringer i arbeidsmiljøloven om midlertidig ansettelse og bedriftsintern aldersgrense

Midlertidig ansettelse

Innholdsfortegnelse

Forslag om midlertidige ansettelser for praksisarbeid

Arbeids- og inkluderingsdepartementet har foreslått en endring i arbeidsmiljøloven som vil gi departementet fullmakt til å fastsette nye forskrifter om midlertidig ansettelse for praksisarbeid. Dette inkluderer særregler for helsepersonell i spesialisering, deltakere i kommunale og fylkeskommunale traineeprogram samt i introduksjonsprogram etter integreringsloven. Målet med endringen er å sikre at praksisarbeid blir bedre regulert og at det gis klare retningslinjer for midlertidige ansettelser.

Høringsfristen for dette forslaget er satt til 29. november 2024, og departementet oppfordrer alle interesserte parter til å komme med sine innspill innen denne datoen.

Rettigheter og plikter ved midlertidig ansettelse

Endringer i arbeidsmiljølovens regler om bedriftsintern aldersgrense

Arbeids- og inkluderingsdepartementet har også sendt ut et forslag på høring om å avvikle adgangen til å fastsette bedriftsinterne aldersgrenser lavere enn 72 år, med mindre det er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet. Arbeidsmiljøloven § 15-13 a første ledd fastslår at en arbeidsgiver kan bringe arbeidsforholdet til opphør uten krav til særlig grunn når arbeidstakeren fyller 72 år. Denne bestemmelsen gir arbeidsgiver rett til å avslutte arbeidsforholdet ved 72 år, men innebærer ikke en plikt for arbeidstaker til å fratre ved denne alderen.

Loven åpner samtidig for to unntak hvor en lavere aldersgrense enn 72 år kan fastsettes:

  • Helse- og sikkerhetshensyn: En lavere aldersgrense kan fastsettes dersom det er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet. Dette gjelder yrkesgrupper som stiller særlige krav til fysiske og psykiske egenskaper, hvor en lavere aldersgrense kan være nødvendig for å opprettholde sikkerheten på arbeidsplassen.
  • Bedriftsinterne aldersgrenser: Arbeidsgiver kan fastsette en lavere bedriftsintern aldersgrense (men ikke lavere enn 70 år) dersom tre vilkår er oppfylt: i) grensen gjøres kjent for arbeidstakerne, ii) grensen praktiseres konsekvent, og iii) arbeidstaker har rett til en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning. Denne lavere aldersgrensen skal også drøftes med de tillitsvalgte i virksomheten.

Departementets forslag går ut på å oppheve adgangen til slike bedriftsinterne aldersgrenser. Dersom forslaget går gjennom, vil det ikke lenger være mulig å fastsette en lavere aldersgrense enn 72 år med mindre det er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet. Det foreslås også å presisere i loven at en lavere aldersgrense må være saklig begrunnet og ikke uforholdsmessig inngripende.

Høringsfristen for dette forslaget er satt til 7. januar 2025, og departementet inviterer tilbakemeldinger fra alle berørte parter.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Ny ekom lov
Arbeidsrett
Maiken Kristiansen

Ny ekomlov innfører strengere sikkerhetskrav og øker forbrukerbeskyttelsen

Viktig informasjon for virksomheter innen elektronisk kommunikasjon Den nye ekomloven, som nylig ble vedtatt, representerer et vesentlig skritt fremover for sikkerhet og personvern innen elektronisk kommunikasjon. Loven stiller strengere krav og tilbyr bedre vilkår for brukere, noe som vil påvirke både private og offentlige virksomheter. Endringer i ekomloven Blant de

Les mer »
Bilde: Rettigheter og plikter ved midlertidige ansettelse
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Rettigheter og plikter ved midlertidig ansettelse

En guide til midlertidig ansettelse  I norsk arbeidsrett er hovedregelen fast ansettelse. I noen tilfeller er det imidlertid mulig å fravike hovedregelen, og ansette noen midlertidig. I denne artikkelen vil vi se nærmere på reglene for midlertidig ansettelse, når det er tillatt, hvilke rettigheter og plikter som følger med, samt

Les mer »
Bilde av: Sosiale medier og arbeidsforhold: hvilke grenser kan arbeidsgiver sette 
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Sosiale medier og arbeidsforhold: hvilke grenser kan arbeidsgiver sette 

En veiledning for arbeidsgivere og ansatte  Sosiale medier har blitt en integrert del av våre liv, både personlig og profesjonelt. Men hvilke grenser kan arbeidsgiver sette når det gjelder ansattes bruk av sosiale medier? I denne artikkelen utforsker vi regelverket og de praktiske aspektene ved sosiale medier og arbeidsforhold.  Hva

Les mer »
Arbeidsrett
Maiken Kristiansen

Arbeidsretten avklarer regler for plassoppsigelse og fredsplikt

I en nylig avsagt dom har Arbeidsretten behandlet en tvist mellom Det Norske Maskinistforbund (DNMF) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) samt Norsk Industri. Saken dreide seg om to hovedspørsmål: Krav om varsel ved iverksettelse av arbeidskamp: DNMF hevdet at iverksettelse av arbeidskamp forutsatte at det var gitt varsel om plassfratredelse med

Les mer »
Arbeidsrettslige tvister
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Når konflikter oppstår: slik løser du arbeidsrettslige tvister 

Når konflikter oppstår på arbeidsplassen, kan det føre til arbeidsrettslige tvister.  Arbeidsrettslige tvister kan være komplekse og utfordrende. I denne artikkelen vil vi i det følgende gjennomgå hvordan du effektivt kan løse slike konflikter.  Hva er arbeidsrettslige tvister?  Arbeidsrettslige tvister oppstår når det er uenigheter mellom arbeidstakere og arbeidsgivere om

Les mer »
Kontakt oss

Send en henvendelse i skjemaet under, så vil vi komme tilbake med hva vi kan bistå deg med. Du kan og sende oss e-post på post@verito.no, eller ringe oss på 24 02 21 20.

    X
    Kontakt oss