Ny ekomlov innfører strengere sikkerhetskrav og øker forbrukerbeskyttelsen

Ny ekom lov

Innholdsfortegnelse

Viktig informasjon for virksomheter innen elektronisk kommunikasjon

Den nye ekomloven, som nylig ble vedtatt, representerer et vesentlig skritt fremover for sikkerhet og personvern innen elektronisk kommunikasjon. Loven stiller strengere krav og tilbyr bedre vilkår for brukere, noe som vil påvirke både private og offentlige virksomheter.

Endringer i ekomloven

Blant de viktigste endringene i loven er utvidelsen av anvendelsesområdet til å inkludere over-the-top-tjenester (OTT-tjenester) som chattetjenester, tale over IP og e-post. Videre reguleres datasentre for første gang, med krav om registrering og dokumentasjon av sikkerhet og beredskap.

Forsterkede forbrukerrettigheter

De nye reglene forbyr diskriminerende vilkår og sikrer økt transparens for forbrukerne. Dette inkluderer opplysningsplikt før avtaleinngåelse, rett til avtalesammendrag, kontroll av kostnader, prissammenlikningstjenester og tilgang til e-post etter oppsigelse av abonnementsavtaler.

Strengere samtykkekrav for cookies

Brukere må nå gi aktivt, frivillig, spesifikt, informert og utvetydig samtykke for cookies som ikke er strengt nødvendige. Regulering via nettleserinnstillinger er ikke lenger tilstrekkelig, og forhåndsavkryssede bokser er ikke tillatt.

Bredbånd til alle

Loven gir myndighetene hjemmel til å pålegge leveringsplikt for bredbånd i områder uten funksjonelt internett, der andre virkemidler ikke er tilstrekkelige.

Rettferdig konkurranse

For å fremme rettferdig konkurranse kan Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) pålegge tilbydere med sterk markedsstilling å gi konkurrenter tilgang til deres nett, dersom dette er nødvendig for å sikre bærekraftig konkurranse.

Krav til sikkerhet og robusthet

Kravene til sikkerhet og robusthet for elektronisk kommunikasjon utvides til også å omfatte datasenteroperatører. Forsvarlig sikkerhet skal spesifiseres i forskrift.

Praktiske tiltak for etterlevelse

Virksomheter bør vurdere følgende tiltak for å sikre etterlevelse av den nye ekomloven:

  • Kartlegg dagens praksis innen elektroniske kommunikasjonstjenester og bruken av cookies.
  • Implementer GDPR-kompatible samtykkeløsninger for cookies.
  • Oppdater sikkerhetsrutiner og dokumentasjon.
  • Forbered deg på mulig leveringsplikt for bredbånd.
  • Sørg for at kontrakter og brukervilkår overholder de nye kravene.
  • Sikre rettferdig konkurranse og informer de ansatte om de nye kravene.

Konsekvenser av manglende etterlevelse

Manglende etterlevelse av den nye ekomloven kan føre til sanksjoner fra Nkom og Datatilsynet, omdømmetap og juridiske tvister. Virksomheter oppfordres til å samarbeide med juridiske og tekniske eksperter for å sikre compliance og opprettholde tillit blant brukerne.

Den nye ekomloven representerer betydelige endringer og stiller høye krav til både sikkerhet og transparens. Etterlevelse vil ikke bare bidra til økt sikkerhet, men også styrke tilliten mellom virksomheter og brukerne deres.

Spør oss om hva som helst. Når som helst

Vi anbefaler ikke å sende personsensitiv informasjon

Flere artikler om samme rettsområde

Midlertidig ansettelse
Arbeidsrett
Maiken Kristiansen

Endringer i arbeidsmiljøloven om midlertidig ansettelse og bedriftsintern aldersgrense

Forslag om midlertidige ansettelser for praksisarbeid Arbeids- og inkluderingsdepartementet har foreslått en endring i arbeidsmiljøloven som vil gi departementet fullmakt til å fastsette nye forskrifter om midlertidig ansettelse for praksisarbeid. Dette inkluderer særregler for helsepersonell i spesialisering, deltakere i kommunale og fylkeskommunale traineeprogram samt i introduksjonsprogram etter integreringsloven. Målet med

Les mer »
Bilde: Rettigheter og plikter ved midlertidige ansettelse
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Rettigheter og plikter ved midlertidig ansettelse

En guide til midlertidig ansettelse  I norsk arbeidsrett er hovedregelen fast ansettelse. I noen tilfeller er det imidlertid mulig å fravike hovedregelen, og ansette noen midlertidig. I denne artikkelen vil vi se nærmere på reglene for midlertidig ansettelse, når det er tillatt, hvilke rettigheter og plikter som følger med, samt

Les mer »
Bilde av: Sosiale medier og arbeidsforhold: hvilke grenser kan arbeidsgiver sette 
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Sosiale medier og arbeidsforhold: hvilke grenser kan arbeidsgiver sette 

En veiledning for arbeidsgivere og ansatte  Sosiale medier har blitt en integrert del av våre liv, både personlig og profesjonelt. Men hvilke grenser kan arbeidsgiver sette når det gjelder ansattes bruk av sosiale medier? I denne artikkelen utforsker vi regelverket og de praktiske aspektene ved sosiale medier og arbeidsforhold.  Hva

Les mer »
Arbeidsrett
Maiken Kristiansen

Arbeidsretten avklarer regler for plassoppsigelse og fredsplikt

I en nylig avsagt dom har Arbeidsretten behandlet en tvist mellom Det Norske Maskinistforbund (DNMF) og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) samt Norsk Industri. Saken dreide seg om to hovedspørsmål: Krav om varsel ved iverksettelse av arbeidskamp: DNMF hevdet at iverksettelse av arbeidskamp forutsatte at det var gitt varsel om plassfratredelse med

Les mer »
Arbeidsrettslige tvister
Arbeidsrett
Kaisa Eizenberger

Når konflikter oppstår: slik løser du arbeidsrettslige tvister 

Når konflikter oppstår på arbeidsplassen, kan det føre til arbeidsrettslige tvister.  Arbeidsrettslige tvister kan være komplekse og utfordrende. I denne artikkelen vil vi i det følgende gjennomgå hvordan du effektivt kan løse slike konflikter.  Hva er arbeidsrettslige tvister?  Arbeidsrettslige tvister oppstår når det er uenigheter mellom arbeidstakere og arbeidsgivere om

Les mer »
Kontakt oss

Send en henvendelse i skjemaet under, så vil vi komme tilbake med hva vi kan bistå deg med. Du kan og sende oss e-post på post@verito.no, eller ringe oss på 24 02 21 20.

    X
    Kontakt oss